“Hoe kunnen we d.m.v. boerenbedrijven aanspreken hun asbestdaken te laten vervangen.”

Achtergrond

Vanaf 31 december 2024 wil de regering asbestdaken verbieden. Dat betekent dat in Nederland maar liefst 80 miljoen vierkante meter aan asbest vervangen moet worden. Een maatregel die vooral agrarische bedrijven treft. Echter, asbest vervangen kost ongeveer € 40.000 euro per 1.000 m2. De subsidiepot die hiervoor in het leven is geroepen is echter bijna leeg – en niet iedere dak-eigenaar kan die vervanging betalen.

Essent speelt daar slim op in met het project ‘Dakvrienden’.

Essent biedt bedrijven met daken vanaf 1.000 m2 aan om hun asbest kosteloos te vervangen door nieuwe daken. Deze worden meteen voorzien van zonnepanelen, waarvan de opbrengsten de eerste 20 jaar voor Essent zijn. Na die periode zijn de panelen – en de opbrengsten – voor de dak-eigenaren. Een win-win situatie!

Dit is hoe we het aanpakten

Stap 1: ontwikkelen concept-scenario

We schreven een concept-scenario waarin we het dilemma van een dak-eigenaar voelbaar maakte – om vervolgens aan te tonen dat Essent zijn probleem niet alleen kon oplossen, maar ook nog voor verduurzaming zorgde.

Omdat Essents propositie bijna te mooi klinkt om waar te zijn, wilden we een écht verhaal vertellen. Dat vonden we bij de eerste deelnemer aan het project – de  Limburgse boer Lei, eigenaar van Ruitersportcentrum Geraedts.

Lei en zijn manege zouden centraal staan in de video, maar we wilden ook beelden tonen van de werkzaamheden die nodig zijn voor het saneren en verduurzamen van een dak.

Stap 2:  inspiratie-onderzoek & moodboards

Om de stijl van de video te bepalen deden we vooraf een inspiratie-onderzoek en stelden we een moodboard op. In samenspraak met Essent kozen we voor een ‘documentaire-aanpak’ en schreven we een regievisie; de video zou een registratie worden van een dag op de manege met een filmische ‘look’. Het gesprek dat we opnamen met boer Lei werd als voice-over gebruikt bij de sfeervolle beelden, die grotendeels handheld werden geschoten om het gevoel van authenticiteit te versterken.

Stap 3: productie

Omdat Lei’s manege-dak al was gesaneerd, filmden we op een ander boerenbedrijf hoe het saneren en het plaatsen van zonnepanelen in zijn werk gaat.

Het geschoten materiaal moest bruikbaar zijn voor de creatie van drie vooraf bepaalde varianten:

  • Een ‘meal’ variant: ofwel een mini docu, geschikt voor gebruik op de Essent-website en Youtube.
  • Een ‘snack’ variant van 15 tot 20 seconden, geschikt voor Social media.
  • En een ‘bite’ variant van 6 seconden, tevens voor gebruik op Social Media.

Elke versie kreeg bovendien zijn eigen call to action.

De verschillende video’s speelden een belangrijke rol bij de lancering van Dakvrienden. Na de lancering van Dakvrienden kregen het het project – en boer Lei – landelijk veel media-aandacht.

“Hoe kunnen we d.m.v. boerenbedrijven aanspreken hun asbestdaken te laten vervangen.”

Achtergrond

Vanaf 31 december 2024 wil de regering asbestdaken verbieden. Dat betekent dat in Nederland maar liefst 80 miljoen vierkante meter aan asbest vervangen moet worden. Een maatregel die vooral agrarische bedrijven treft. Echter, asbest vervangen kost ongeveer € 40.000 euro per 1.000 m2. De subsidiepot die hiervoor in het leven is geroepen is echter bijna leeg – en niet iedere dak-eigenaar kan die vervanging betalen.

Essent speelt daar slim op in met het project ‘Dakvrienden’.

Essent biedt bedrijven met daken vanaf 1.000 m2 aan om hun asbest kosteloos te vervangen door nieuwe daken. Deze worden meteen voorzien van zonnepanelen, waarvan de opbrengsten de eerste 20 jaar voor Essent zijn. Na die periode zijn de panelen – en de opbrengsten – voor de dak-eigenaren. Een win-win situatie!

Dit is hoe we het aanpakten

Stap 1: ontwikkelen concept-scenario

We schreven een concept-scenario waarin we het dilemma van een dak-eigenaar voelbaar maakte – om vervolgens aan te tonen dat Essent zijn probleem niet alleen kon oplossen, maar ook nog voor verduurzaming zorgde.

Omdat Essents propositie bijna te mooi klinkt om waar te zijn, wilden we een écht verhaal vertellen. Dat vonden we bij de eerste deelnemer aan het project – de  Limburgse boer Lei, eigenaar van Ruitersportcentrum Geraedts.

Lei en zijn manege zouden centraal staan in de video, maar we wilden ook beelden tonen van de werkzaamheden die nodig zijn voor het saneren en verduurzamen van een dak.

Stap 2:  inspiratie-onderzoek & moodboards

Om de stijl van de video te bepalen deden we vooraf een inspiratie-onderzoek en stelden we een moodboard op. In samenspraak met Essent kozen we voor een ‘documentaire-aanpak’ en schreven we een regievisie; de video zou een registratie worden van een dag op de manege met een filmische ‘look’. Het gesprek dat we opnamen met boer Lei werd als voice-over gebruikt bij de sfeervolle beelden, die grotendeels handheld werden geschoten om het gevoel van authenticiteit te versterken.

Stap 3: productie

Omdat Lei’s manege-dak al was gesaneerd, filmden we op een ander boerenbedrijf hoe het saneren en het plaatsen van zonnepanelen in zijn werk gaat.

Het geschoten materiaal moest bruikbaar zijn voor de creatie van drie vooraf bepaalde varianten:

  • Een ‘meal’ variant: ofwel een mini docu, geschikt voor gebruik op de Essent-website en Youtube.
  • Een ‘snack’ variant van 15 tot 20 seconden, geschikt voor Social media.
  • En een ‘bite’ variant van 6 seconden, tevens voor gebruik op Social Media.

Elke versie kreeg bovendien zijn eigen call to action.

De verschillende video’s speelden een belangrijke rol bij de lancering van Dakvrienden. Na de lancering van Dakvrienden kregen het het project – en boer Lei – landelijk veel media-aandacht.

“Geen praatjes, maar plaatjes”

Typisch Kunststoff.