“Hoe kunnen we d.m.v. animatie meer slachtoffers bereiken en beter informeren?

Achtergrond

Slachtofferhulp Nederland helpt na misdrijven, verkeersongevallen, rampen en calamiteiten. Om meer slachtoffers te bereiken en deze beter te kunnen helpen, informeren en adviseren, ontwikkelde Slachtofferhulp Nederland een nieuwe toegankelijke en praktische website.

Slachtofferhulp Nederland vroeg Kunststoff advies hoe we d.m.v. animatie kunnen bijdragen aan het vergroten van het bereik en slachtoffers beter kunnen informeren. Dit resulteerde in een reeks van 9 animaties die slachtoffers van uiteenlopende delicten verder kunnen helpen in het verwerkingsproces.

Dit is hoe we het aanpakten

Stap 1: ontwikkelen van een vertel- en animatiestijl

Man. Vrouw. Jong. Oud. Iedereen kan slachtoffer worden. Wie ermee te maken krijgt, kan ernstige stressklachten ervaren. Dat heeft ook gevolgen voor iemands geduld en concentratievermogen. Slachtoffers kunnen zelfs (onterecht) gevoelens van schuld en schaamte hebben. Weten hoe slachtoffers zich voelen was cruciaal het bedenken van een stijl. We deden een stijlonderzoek en maakten moodboards en schetsen en schreven een conceptscenario dat we afzetten tegen een vereenvoudigd storyboard.

De uitgangspunten:

  • We tonen begrip voor het slachtoffer, maar vertellen een verhaal dat de mogelijkheden op herstel benadrukt en recht doet aan de pay-off: Vandaag verder.
  • Slachtoffers willen serieus genomen worden, dus geen cartooneske karakters maar personages met realistisch lichaamsverhoudingen.
  • Gebruik van verschillende personages (man, vrouw, jong, oud).
  • Om geen afbreuk te doen aan de complexe emoties die slachtoffers kunnen ervaren tonen we géén gezichten.
  • Subtiele animaties met rustige overgangen…
  • … een ingetogen, hoopvolle muziektrack
  • en een geruststellende vertelstem

Stap 2:  uitwerking gedetailleerd format en planning

Slachtofferhulp was enthousiast over de voorgestelde stijl en vroeg ons om een format uit te werken. We bespraken de scenario’s voor de negen thema’s en keken daarbij ook of we personages en scènes konden hergebruiken om tijd en kosten te besparen. Dit resulteerde in een format van telkens 4 tot 6 scènes, eindigend met een Call-to-Action.  Om eenduidig gebriefd te worden op negen thema’s, stelden we een briefingformulier samen voor de inhoudelijke experts van Slachtofferhulp. Ieder wist wanneer er geleverd moest worden dankzij de gedetailleerde productieplanning.

Stap 3:  productie

In drie fases schreven we telkens 2 tot 4 concept-scenario’s, op basis van de gebriefte inhoud. Na feedback van Slachtofferhulp maakten we de scenario’s definitief, waarna we de tekst afzetten tegen een storyboard. Na goedkeuring van de storyboards werkten we de gedetailleerde illustraties uit. En werd de tekst ingesproken door een stemacteur.

De illustraties werden vervolgens geanimeerd, en met de juiste overgangen getimed op de stemopname. Waarna elke animatie werd afgewerkt met muziek en geluidseffecten.

Stap 4: delen met slachtoffers    

Slachtofferhulp Nederland zet inmiddels voor negen verschillende thema’s animaties in op haar website. maar ook op verschillende videokanalen.

“Hoe kunnen we d.m.v. animatie meer slachtoffers bereiken en beter informeren?

Achtergrond

Slachtofferhulp Nederland helpt na misdrijven, verkeersongevallen, rampen en calamiteiten. Om meer slachtoffers te bereiken en deze beter te kunnen helpen, informeren en adviseren, ontwikkelde Slachtofferhulp Nederland een nieuwe toegankelijke en praktische website.

Slachtofferhulp Nederland vroeg Kunststoff advies hoe we d.m.v. animatie kunnen bijdragen aan het vergroten van het bereik en slachtoffers beter kunnen informeren. Dit resulteerde in een reeks van 9 animaties die slachtoffers van uiteenlopende delicten verder kunnen helpen in het verwerkingsproces.

Dit is hoe we het aanpakten

Stap 1: ontwikkelen van een vertel- en animatiestijl

Man. Vrouw. Jong. Oud. Iedereen kan slachtoffer worden. Wie ermee te maken krijgt, kan ernstige stressklachten ervaren. Dat heeft ook gevolgen voor iemands geduld en concentratievermogen. Slachtoffers kunnen zelfs (onterecht) gevoelens van schuld en schaamte hebben. Weten hoe slachtoffers zich voelen was cruciaal het bedenken van een stijl. We deden een stijlonderzoek en maakten moodboards en schetsen en schreven een conceptscenario dat we afzetten tegen een vereenvoudigd storyboard.

De uitgangspunten:

  • We tonen begrip voor het slachtoffer, maar vertellen een verhaal dat de mogelijkheden op herstel benadrukt en recht doet aan de pay-off: Vandaag verder.
  • Slachtoffers willen serieus genomen worden, dus geen cartooneske karakters maar personages met realistisch lichaamsverhoudingen.
  • Gebruik van verschillende personages (man, vrouw, jong, oud).
  • Om geen afbreuk te doen aan de complexe emoties die slachtoffers kunnen ervaren tonen we géén gezichten.
  • Subtiele animaties met rustige overgangen…
  • … een ingetogen, hoopvolle muziektrack
  • en een geruststellende vertelstem

Stap 2:  uitwerking gedetailleerd format en planning

Slachtofferhulp was enthousiast over de voorgestelde stijl en vroeg ons om een format uit te werken. We bespraken de scenario’s voor de negen thema’s en keken daarbij ook of we personages en scènes konden hergebruiken om tijd en kosten te besparen. Dit resulteerde in een format van telkens 4 tot 6 scènes, eindigend met een Call-to-Action.  Om eenduidig gebriefd te worden op negen thema’s, stelden we een briefingformulier samen voor de inhoudelijke experts van Slachtofferhulp. Ieder wist wanneer er geleverd moest worden dankzij de gedetailleerde productieplanning.

Stap 3:  productie

In drie fases schreven we telkens 2 tot 4 concept-scenario’s, op basis van de gebriefte inhoud. Na feedback van Slachtofferhulp maakten we de scenario’s definitief, waarna we de tekst afzetten tegen een storyboard. Na goedkeuring van de storyboards werkten we de gedetailleerde illustraties uit. En werd de tekst ingesproken door een stemacteur.

De illustraties werden vervolgens geanimeerd, en met de juiste overgangen getimed op de stemopname. Waarna elke animatie werd afgewerkt met muziek en geluidseffecten.

Stap 4: delen met slachtoffers    

Slachtofferhulp Nederland zet inmiddels voor negen verschillende thema’s animaties in op haar website. maar ook op verschillende videokanalen.

“Geen praatjes, maar plaatjes”

Typisch Kunststoff.